Werkplekonderzoek

Het is goed voor u om uw werkplek optimaal te gebruiken en aan te passen aan uw persoonlijke wensen. Er is geen ideale werkhouding want een mens is niet gemaakt om langdurig te zitten. Het is daarom van belang om regelmatig van houding te veranderen om klachten door statische belasting te voorkomen. Uw meubilair moet uitnodigen om te bewegen, van houding te wisselen en het dient uitgerust zijn met de beste ergonomische hulpmiddelen. Maakt u wel optimaal gebruik van uw werkplek of kan het beter?

Werkplekonderzoek

In de praktijk zien we, wat betreft werkplekonderzoek en werkplekadvies, nogal wat gemiste kansen. De meeste werkplekken zijn niet optimaal ingericht en afgesteld op uw individuele ergonomische situatie. Veel werknemers zijn zich niet eens bewust van hun werkhouding en krijgen hierdoor onnodig klachten. Hoe kunt u als werkgever ervoor zorgen dat uw medewerkers goed gebruikmaken van hun werkplek zodat klachten kunnen worden voorkomen? Het antwoord is simpel; bewustwording en regelmatig werkplekonderzoek en werkplekadvies.

Jaarlijks werkplekonderzoek niet afdoende

Het jaarlijkse bezoek van de arbodienst voor werkplekonderzoek is bedoeld voor een juiste afstelling van het meubilair maar niet afdoende voor wat betreft bewustwording van een optimale werkhouding. In de praktijk zien we dat stoelen, toetsenborden en beeldscherm binnen een paar weken weer als vanouds staan; schijnbaar zo ‘comfortabel’ mogelijk.

Het nut van preventiemedewerkers

Ter ondersteuning van jaarlijks werkplekonderzoek worden collega’s aangesteld als preventiemedewerker. Hun rol dient pro-actief te zijn en niet á posteriori want in de praktijk worden zij vaak pas te hulp geroepen wanneer medewerkers klachten krijgen, dus te laat. Het jaarlijks controleren van de werkplek vergt de minste inspanning. De medewerkers bewust maken van de gevolgen van hun werkhouding en hier verandering in brengen is een ander verhaal.

Stoelmassage en werkplekonderzoek

U vraagt zich af, wat hebben stoelmassage en werkplekonderzoek met elkaar gemeen? Vanuit onze jarenlange ervaring durven we te stellen dat stoelmassage aanbieden zinloos is, zonder structureel advies over een goede werkhouding. Een medewerker die 30-40 uur per week verkeerd zit en daarmee spiergroepen overbelast, kan door massage nooit worden ‘rechtgezet’.
Het blijft water naar de zee dragen wanneer het personeel verkeerd zit en uw investering in massage is op deze manier zinloos. Wij noemen dat cynisch ‘pappen en nathouden’.
We zullen u daarom altijd voorstellen om naast het aanbieden van massages, ook werkplekonderzoek en advies over werkhouding uit te laten voeren. Onze masseurs zijn hierin bevoegd en maken gebruik van de meest recente ergonomische inzichten.

Spieren zeggen alles over uw werkhouding

Een mooie bijkomstigheid van massage is, dat aan de hand van spierspanning en lichaamshouding de masseur gemakkelijk kan achterhalen waar de schoen wringt in werkplekinstelling en werkhouding. Een goede stoelmasseur komt hier tijdens een massage regelmatig op terug. Opvoeding is immers een kwestie van geduld. Een goede stoelmasseur is de vinger aan de pols van uw medewerkers. Het lichaam liegt immers nooit!

 

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Zoek op trefwoord/onderwerp

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Onderwerpen